AI Przejmuje stery w Radiu OFF Kraków
Radio OFF Kraków otwiera drzwi do świata, w którym sztuczna inteligencja nie tylko wspiera ludzi, ale ich zastępuje. Od dziś swoją pracę na antenie zaczynają 20-letnia Emilia „Emi” Nowa, 22-letni Jakub „Kuba” Zieliński i 23-letni Alex, którzy mają prowadzić audycje na tematy związane z popkulturą, technologią oraz tożsamością queer. Jak już się domyślacie, żadna z tych ‘osób’ nie istnieje.
Radio OFF Kraków wywraca stolik i stawia na AI zamiast na tradycyjnych dziennikarzy.
Radio twierdzi, że to eksperyment badawczo-medialny i ma odpowiadać na potrzeby pokolenia Z. Decyzja budzi kontrowersje i sprzeciw branży.
Choć algorytmy mogą analizować dane, generować dźwięki i odczytywać przygotowane wcześniej skrypty, to wciąż pozostaje pytanie: gdzie miejsce na emocje? Radio od zawsze było medium pełnym interakcji, spontaniczności i bezpośredniego kontaktu z odbiorcami. Ludzie kochają audycje radiowe za autentyczność prowadzących, ich nieprzewidywalność, błędy na żywo, reakcje na wydarzenia i emocje, które przekazują w swoich słowach. Czy sztuczna inteligencja jest w stanie to zapewnić?
Decyzja OFF Radio Kraków o wdrożeniu AI może z jednej strony budzić podziw dla postępu technologicznego, jednak z drugiej nasuwa się wiele pytań. Przede wszystkim: czy automatyzacja w radiu to przyszłość, której chcemy?
Sztuczna inteligencja może dostarczać idealnie wyważone audycje, ale brak jej spontaniczności, zaskoczeń i tego nieuchwytnego ludzkiego pierwiastka, który sprawia, że radio staje się czymś więcej niż tylko źródłem informacji.
Ta nowa rzeczywistość skłania do refleksji nad przyszłością pracy w mediach. Jeżeli AI może przejąć zadania dziennikarzy i prezenterów, co z resztą zawodów? Teraz pozostaje pytanie – czy jesteśmy gotowi na taką zmianę? Czy AI może być pełnoprawnym zastępcą człowieka w mediach?Automatyzacja niesie wiele korzyści – oszczędność czasu, wydajność, szybkość działania, ale czy nie stracimy czegoś ważnego – ludzkiej empatii, emocji, intuicji?
Czy AI jest w stanie nawiązać emocjonalny kontakt ze słuchaczami, reagować na bieżące wydarzenia, czy też po prostu bawić? Technologia, choć niesamowita, nie zastąpi przecież tego, co czyni audycje radiowe wyjątkowymi – ludzkiej wrażliwości i nieprzewidywalności